Az oldalon cookie-kat és a Google Analytics szolgáltatását használjuk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújtsuk a honlapunkon.

Ha kikapcsolja a cookie-kat, annak hatása lehet az oldal működésére. A beállításokat bármikor megváltoztathatja, kérjük ezzel kapcsolatban nézze meg a böngésző információkat, vagy a segítség oldalt.

Mi kell egy weboldal / honlap elindításához?

Miről lesz szó ebben a cikkben?

1. A weboldal, vagy honlap megtervezése
2. Domain, vagyis oldalunk neve
3. Honlap motor, webdesign
4. Tárhely választás
5. Hogyan találnak meg: keresőoptimalizálás, közösségi média

Ez csak egy logikai sor, ténylegesen nem ebben a sorrendben fogjuk végrehajtani. A domain és a tárhely vásárlás általában ugyanakkor történik, de ekkor már más lépésekkel is tisztában kell lennünk.
Mivel technikai jellegű dolgokról is szó van, előfordulhat, hogy nem lesz azonnal világos minden információ. Viszont ezek olyan pontok, amikre szükséged lesz. Megpróbálom érthetően leírni, s az egyes pontokat későbbi blogcikkeimben részletesebben is kifejtem.

1. A weboldal, vagy honlap megtervezése

Mikor egy honlap indításán gondolkozunk, mielőtt bármilyen konkrét lépést tennénk, az első, hogy meghatározzuk, mire is szeretnénk a honlapunkat használni. Minden más tennivaló – domain vásárlás, honlap motor meghatározása, tárhely vásárlás – csak ez után következhet. Ugyanis a honlappal megvalósítandó cél többé-kevésbé behatárol minden más tenni - és vásárolnivalót.

Nem ugyanarra van szükségünk egy egyszerű blog, vagy egy bemutatkozó oldal, egy webáruház, vagy egy online tanfolyamok kezelésére kialakított oldal esetén. Ez talán természetesnek tűnik, mégis nagyon gyakori, hogy egy honlap készítésénél a „gombhoz akarják a kabátot varratni”.
Tisztában kell lennünk vele, hogy milyen oldalrendszert akarunk kialakítani, konkrétan hány oldalon és milyen tartalmat jelenítünk meg. Milyen látható, vagy zárt folyamatokat (Pl.: eladási folyamatok) akarunk futtatni.
Fontos tudni, hogy milyen rendszereket akarunk összekötni az oldalunkkal (ügyfélkezelési rendszerek, fizetési modulok, hírlevél küldő program).
Mindezt ráadásul lehetőleg úgy kell kialakítani, hogy a későbbi terveknek is megfeleljen, mert az utólagos változtatás nehezebb és költséges.

Az sem mindegy, hogy kinek szól a honlapunk, s őket milyen módon és hol tudjuk utolérni.

Ha elkészült a honlapunk, attól még nem fognak tömegével özönleni a látogatók, hogy elolvassák, amit nekik szántunk. Idő kell, hogy felfedezzék. Ehhez megfelelő tartalommal kell ellátnunk őket, s minden lehetséges fórumon jeleznünk kell feléjük, hogy létezünk, s elérhetnek itt minket.
Léteznek eljárások, amivel megkönnyíthetjük a Google dolgát, de idő, míg egyáltalán felfedezi oldalunkat, és további idő, míg előre kerülhetünk. S itt normál esetben hónapokról beszélünk, nem napokról!
(Magyarországon a keresők közül a Google használatának aránya 95 % körül van, ezért ha valaki magyar célközönségnek szánja az oldalát, jellemzően mással nem is érdemes foglalkoznia.)

Fontos, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé, s ne tévesszük szem elől azt sem, hogy mennyi pénzünk van a honlapra.

2. Domain, vagyis oldalunk neve

A fő szempont, hogy rólunk szóljon, de nem érdemes túl általános, sem túl szűkre vett elnevezést használni, mert ütközhet a későbbi céljainkkal. Például, ha most épp rózsaolajat forgalmazol, akkor a „vegyéltőlemrózsolajat.hu” jó választásnak tűnhet, de vegyük észre azt is, hogy ezt a domain-t nehéz másra használni, s a későbbiekben akadály lehet. Persze bármikor indíthatunk új honlapot, de akkor az egész munka megint kezdődik elölről, s mint írtam egy honlap bevezetése azért nem egy kétnapos történet.

A domain névnek a közhiedelemmel ellentétben igen kis szerepe van, hogy mennyire leszünk az oldalunkkal sikeresek. Az internet hőskorában a ’90-es évek legvégén mikor még kevés elérhető tartalom volt a neten, s a keresők részben a domain név alapján állították össze a listájukat, komoly jelentősége volt a névnek, s nem csoda, hogy vérre menő harcot vívtak érte a cégek.

Ma már, hacsak nem a Coca Cola tulajdonosa vagy, kevés valószínűsége van, hogy megjegyzik egyből a márkaneved és a honlapcímed.

Régen egyszerű volt fejben tartani kedvenc oldalaink domain nevét, de manapság egyetlen napon is több tucat oldalt keresünk fel, s hosszú idő, míg az megmarad (már ha egyáltalán, nem véletlenül hozták létre a keresők „Könyvjelző” funkcióját). Bármilyen egyszerű és magától értetődő számunkra a vállalkozásunk és oldalunk neve, érdeklődőinknek hosszú időbe telik, míg megmarad. Az egyik fontos marketing elv, hogy törekedj az egyediségre, ne légy összehasonlítható másokkal.

Nem véletlen keresettek a céges design / brand design, webdesign szakértői…

3. Honlap motor, webdesign

Ha a tervezési feladatot jól hajtottuk végre, akkor ez a rész nagyon egyszerű. Az, hogy mire akarjuk használni rövidebb és hosszabb távon az oldalunkat, meghatározza, hogy milyen honlap motorra van szükségünk.
Különböző lehetőségek állnak rendelkezésünkre. Az ingyenes és fizetős CMS (tartalomkezelő rendszer) honlap motorokon keresztül az egyedi, számunkra írt rendszerekig. Ezek képességben és a kezelhetőség nehézségében jelentősen különbözhetnek.
Mielőtt nekiállsz magad barkácsolgatni, vagy ellenkezőleg, súlyos összegekért olyan egyedi motort összeállíttatni, amire nincs is szükséged, érdemes tájékozódni.

A „mire használom?” ponton kívül lehet még néhány szempont a döntésnél:

• A honlap alkalmazkodjon a használt készülék böngésző felületéhez (mobilon vagy tableten is jól működjön), amire természetesen a motornak kell alkalmasnak lenni.
• Számomra fontos volt a kezdeteknél is, hogy legyen saját admin felületem, ahol magam tölthetem fel a cikkeimet, s alakíthatom az oldalam. Ha nem is akarsz mélyebben belenyúlni az oldal rendszerébe, szerintem elvárható követelmény, hogy ne legyél rászorulva egy külsős segítségére, az oldal alapvető használatánál.
A mai CMS rendszerek saját admin felülettel rendelkeznek, s ezek kezelése nem sokkal bonyolultabb, mint az Office programok használata. Mikor készen vagyok egy honlappal, át szoktam adni a megrendelőnek egy részletes leírást az admin felület kezeléséről, ahol bemutatom, hogyan tud új cikkeket létrehozni és megosztani, vagy akár a menüt is módosítani. Eddig még annak sem akadt gondja a kezeléssel, aki amúgy „technikai analfabétának” tartotta magát.
• Rugalmas rendszer, bővíthetőség, alakíthatóság
• Marketing rendszerek csatolása
Működtethető legyen a honlap motorral ügyfélkezelő rendszer, hírlevél küldő program, vagy más, az igényeinknek megfelelő rendszer.
• Nyelv
Ha nem beszélsz jól angolul, s szempont, hogy magyar nyelvű legyen a program, akkor olyan rendszert kell keresni, ami ezt tudja (a népszerűbb CMS rendszereknél ez szintén alap).
• Könnyű kezelhetőség
• Keresőoptimalizálási szempontok
Könnyen módosítható legyen az oldal kódja, egyedi title-t és meta leírást be lehessen állítani minden egyes aloldalra. Ez lehetőség ma már elengedhetetlen egy honlapnál. Ha a kiszemelt motor ezt nem tudja, mást kell keresnünk.


Webdesign
Mindig vannak aktuális divatok a honlapok terén is. Pár éve a realisztikus elemek (térhatású gombok, valósnak ható felületek, stb.) voltak divatosak, majd az ellenkező véglet az úgynevezett „flat design”, ami egyszerű, pár színnel és logóval egyedivé tett „ikea stílusú” weblapok, majd újabban az animált elemekkel rendelkező, valamilyen egyedi grafikai megoldású oldalak (elforgatott képekkel megoldott galériák, a lefelé gördítésnél fokozatosan „beúszó” oldalelemek, stb.).
Leginkább szerintem az legyen a döntő a megjelenésnél, hogy milyen a vállalkozásod, kinek szól az oldal, a célközönségedet hogyan szólítja meg, s hogy pár év múlva is vállalható legyen.

Persze az sem utolsó szempont, hogy mennyi pénzed van minderre. Ha igazán egyedi oldalra vágysz, s külön webdesigner-t alkalmazol, az önmagában kerülhet annyiba, mint a honlap készítő teljes munkája.

4. Tárhely választás

Ahhoz, hogy megjelenjen a honlapod az interneten, szükséged van egy domain névre, s egy gyors számítógépre, ami éjjel nappal online kapcsolatban van, s ahová felrakhatod az oldalad file-jait. (Elméletileg ezt a szerver gépet te is adhatnád, de magánszemélyként túl költséges lenne a szükséges követelményeknek megfelelni.)

Magyarországon is sok erre szakosodott szolgáltatót találhatsz. Milyen szempontok alapján válassz közülük?

• A célközönséged lakhelye
Elméletileg mindegy, hogy hol van helyileg a tárhelyed, de a valóságban mégis hatással van az elérési sebességre (Próbálj meg Magyarországról egy kínai honlapot megnyitni, s nézd meg mennyi időbe telik!), ezért lehetőség szerint abban az országban kell tárhelyet venned, ahonnan a látogatókat várod.
• Ár
Nagyon nagy eltérések lehetnek a különböző szolgáltatások között, érdemes az azonos kategóriába tartozókat összehasonlítani. Egy átlagos honlaphoz évi 10.000 forint alatt is már tisztességes szolgáltatásokat találhatunk. Fontos megnézni azt is, hogy a megújítás mennyibe kerül, nem csak az első vásárlás költségét!
• Technikai adatok:
  Tárhely mérete
CMS rendszereknél az alapprogram olyan 50 MB körüli helyet foglal el. Ehhez jön hozzá, amit mi akarunk feltölteni: képek, videók (ha nem valamelyik videó megosztó oldalról linkeljük), pdf-ek, és így tovább (A szövegek nem foglalnak annyi helyet, ami különösebben számítana.). Emellett a saját biztonsági mentésnek is kell hagyni helyet. Kisebb honlapnál a 2 GB tárhely is elég szokott lenni. Többnyire ez ma a webtárhely csomagok minimális mérete. (Természetesen gondolni kell arra, hogy milyen jövőbeli fejlesztéseket szeretnénk.)
  • Sebesség
Többnyire kirakják a szolgáltatók a honlapjukra azt is, hogy milyen konfiguráción futtatják az oldaladat, így ezt is össze tudod hasonlítani. Egy weboldal gyorsasága kritikus tényező, manapság ha nem töltődik be pár másodpercen belül egy oldal, akkor a látogatók nagyon gyorsan továbbállnak!
  Háttérprogramok
A honlap motornak szüksége van különböző háttérprogramokra, ezt a tárhely választásnál is figyelembe kell venni. A tárhely szolgáltatók az ajánlatcsomagjaikban általában részletes leírást adnak a különféle háttérszolgáltatásokról, úgyhogy könnyen lehet tájékozódni. De rá is kérdezhetsz a téged érdeklő részletekre.
  Adminisztrációs felületek
Fontos, hogy egyszerűen tudjuk kezelni az oldalunkkal kapcsolatos műveleteket (pl. file-ok feltöltése és törlése, technikai beállítások, stb.). Ehhez különféle elterjedt megoldások léteznek. Leggyakoribb a CPanel és az FTP kapcsolat biztosítása.
  • Biztonságos oldal (SSL tanúsítvány /https kiterjesztés)
Ez megint egy technikai elem. Lényegében egy fizetős szolgáltatás, amivel biztonságos adatforgalmat bonyolíthatunk az oldalunkon, s amit a Google is egyre inkább figyelembe vesz a honlapunk megjelenítésénél.

A döntési szempontok között viszont a legfontosabb nem technikai. Vagyis, hogy mennyire megbízható a cég, van-e ügyfélszolgálata, azt hogyan és mennyi idő alatt érhetjük el, s milyen gyorsan reagálnak a problémáinkra. Ezen a téren gyakrabban akad probléma, mint technikai téren.

5. Hogyan találnak meg: keresőoptimalizálás, közösségi média

Lényegében már a honlap elkészülte utáni lépés, de egyes elemei még ide sorolhatóak.
Ez a pont több előző ponttal is kapcsolódik. A célközönségünk szokásai, illetve, hogy hol leljük fel őket, szintén kihatással van honlapunkra.

• Ha aktívak, s szeretnek hozzászólni különféle témákhoz, csatolhatunk különböző komment felületeket az oldalunkhoz, ezzel is vonzóvá téve a honlapot.
• Különféle közösségi oldalak megosztás, kedvelés, stb. gombjait is beállíthatjuk a cikkekhez, hogy ezzel is eljuttassuk közönségünkhöz a tartalmunkat, s ismertebbé tegyük a honlapot.
• Vonzóvá kell tennünk a Google számára is az oldalunkat, hogy előrébb kerüljünk a keresőben. Ehhez megfelelő mennyiségű és minőségű szakértői tartalomra van szükségünk az oldalunkon, s azt olyan módon kell kezelnünk, hogy a Google számára is egyértelmű legyen. Ezt képanyaggal és videókkal is segíthetjük.

S persze itt még jöhet számtalan ötlet, ami csak tőled jöhet, hisz te ismered leginkább a célközönségedet, s tudod, hogy mi az ami nekik szól. Csak ne felejtsd el közölni a honlap készítőjével a gondolataidat!

Lehetne ezen kívül még másról is írni, de induláshoz nagyjából ez elég. Későbbi cikkeimben pedig a különböző alpontokról írok részletesebben.

Kiss Zsolt

Pin It